Ludwika Malewska – Mostowicz
Apolonia Róg




800-lecie „Słonecznego Hymnu”-Świętego Franciszka z Asyżu

Cloître du couvent Saint-Damien d'Assise

(1225-2025, Kościółek Świętego Damiana, Ogródek Świętej Klary)


U początku swojej drogi - Franciszek Bernardone zatrzymał się przy ruinach Sanktuarium Świętego Damiana. Usłyszał głos Chrystusa Ukrzyżowanego - „Pójdź, Franciszku – napraw mój dom, który popada w ruinę” (Fioretti). I tak się stało, że Święty został największym reformatorem Kościoła Katolickiego wszystkich czasów. Powracał wielokrotnie – naprawiał, rozwijał plany kościoła Świętego Damiana. Rozwijał też swoją wizję Zakonu i Kongregacji i Misji Franciszkańskiej. Naprawiał historyczny kościółek i dążył do naprawiania świata. W tym zakątku Umbrii zrodził się Zakon Klarysek i wiele różnych Zakonów Franciszkańskich. W ogrodach klasztoru powstawała „Pieśń Słoneczna”, znana jako „Kantyczka O Pochwale Stwórcy i Stworzenia”. Jest to bezcenny skarb historii i literatury. Stał się ukochanym tekstem ludzi bardzo prostych, ale też skarbem artystów i uczonych. Było to w roku 1225.

Asyż jest szczególnym miejscem – prześwietlonym tajemniczym blaskiem wewnętrznym, spokojem i ciszą. Obecność duchowa Świętego Franciszka jest tu wszędzie, chociaż jego życie zamyka się w latach 1182 – 1226. Pozostały dokumenty, arcydzieła, tradycja ustna i pisana o niezwykłym Biedaku z Asyżu. Powstało mnóstwo legend i opowieści-wplątanych w życie codzienne Italii i tego miasta. Kościółek Świętego Damiana symbolizuje wysiłek ludzi i opatrzność Bożą – co daje szanse podniesienia z ruin każdą Świątynię i każde życie człowieka i narodu. Pośród arcydzieł wielkich artystów – pielgrzym odnajdzie właściwą drogę. Trzeba tylko przejść po wielokroć po śladach Świętego Franciszka, odwiedzić San Damiano, Porcjunkulę, Bazylikę Górną i Dolną, małe i wielkie kościoły, Pustelnie...

Legenda o Świętym Franciszku i jego Braciach ( por. źródło u św. Bonawentury ) – odżywa przez wieki w kręgu fresków Giotta di Bondone (1266 – 1337). Genialny artysta - jego szkoła i współpracownicy - pokazali życie Św. Franciszka w 28 obrazach. Są to sceny z życia codziennego. A także sytuacje wyjątkowe, które świadczą o roli Świętego w podnoszeniu z ruin kościołów oraz są dowodem odnowy w sferze duchowej - Europy i Świata.

Przypomnijmy...

„Il Cantico delle Creature"
znany również pod tytułem "Il Cantico di Frate Sole"

Altissimu, onnipotente, bon Signore,
Tue so’ le laude, la gloria e l’honore et onne benedizione.
Ad Te solo, Altissimo, se konfane,
e nullu homo ène dignu Te mentovare.

Laudato sie, mi’ Signore, cum tutte le Tue creature,
spezialmente messor lo frate Sole,
lo qual è iorno et allumini noi per lui.
Et ellu è bellu e radiante cum grande splendore:
de Te, Altissimo, porta significazione.

Laudato si’, mi’ Signore, per sora Luna e le stelle:
in celu l’ài formate clarite e preziose e belle.

Laudato si’, mi’ Signore, per frate Vento
e per aere e nubilo e sereno et onne tempo,
per lo quale a le Tue creature dài sustentamento.

Laudato si’, mi’ Signore, per sor’Acqua,
la quale è multo utile et humile e preziosa e casta.

Laudato si’, mi’ Signore, per frate Focu,
per lo quale ennallumini la notte:
et ello è bello e iocundo e robustoso e forte.

Laudato si’, mi’ Signore, per sora nostra matre Terra,
la quale ne sustenta e governa,
e produce diversi frutti con coloriti flori et herba.

Laudato si’, mi’ Signore,
per quelli ke perdonano per lo Tuo amore
e sostengo infirmitate e tribulazione.
Beati quelli ke ’l sosterrano in pace,
ka da Te, Altissimo, sirano incoronati.

Laudato si’, mi’ Signore,
per sora nostra Morte corporale,
da la quale nullu homo vivente po’ skappare:
guai a quelli ke morrano ne le peccata mortali;
beati quelli ke trovara` ne le Tue santissime voluntati,
ka la morte secunda no ’l farrà male.

Laudate e benedicete mi’ Signore e rengraziate
e serviateli cum grande humilitate.

Carlo Paolazzi, Il cantico di frate sole; Porziuncola, Asyż 2010 s. 116 ISBN 978-88-270-0906-2

Pieśń słoneczna - Pochwała stworzenia
(Hymn Słoneczny)

     Najwyższy, wszechmogący, dobry Panie,
Twoja jest sława, chwała i cześć, i wszelkie błogosławieństwo.
Jedynie Tobie, Najwyższy, przystoją,
A żaden człowiek nie jest godny nazwać Ciebie.

     Pochwalony bądź, Panie, z wszystkimi swymi twory,
Przede wszystkim z szlachetnym bratem naszym, słońcem,
które dzień stwarza, a Ty świecisz przez nie;
I jest piękne i promienne w wielkim blasku;
Twoim, Najwyższy jest wyobrażeniem.

     Pochwalony bądź, Panie, przez brata naszego, księżyc, i nasze siostry, gwiazdy;
Tyś ukształtował je w niebie jasne i cenne, i piękne,

     Pochwalony bądź, Panie przez brata naszego, wiatr,
I przez powietrze, i czas pochmurny i pogodny, i wszelki,
I przez które dajesz tworom utrzymanie.

     Pochwalony bądź, Panie, przez siostrę naszą, wodę,
Co pożyteczna jest wielce i pokorna, i cenna, i czysta.

     Pochwalony bądź, Panie, przez brata naszego, ogień,
Którym oświecasz noc,
A on jest piękny i radosny, i silny, i mocny.

     Pochwalony bądź, Panie, przez siostrę naszą, matkę ziemię,
Która nas żywi i chowa,
I rodzi różne owoce z barwnymi kwiaty i zioły.

     Pochwalony bądź, Panie, przez tych, co przebaczają dla miłości Twojej
I znoszą słabość i utrapienie.
Błogosławieni, którzy wytrwają w pokoju,
Gdyż przez Ciebie, Najwyższy, będą uwieńczeni.

     Pochwalony bądź, Panie, przez naszą siostrę, śmierć cielesną,
Której żaden człowiek żywy ująć nie może;
Biada tym, co konają w grzechach śmiertelnych;
Błogosławieni, którzy znajdą się w Twej najświętszej woli,
Bowiem śmierć wtóra zła im nie uczyni.

     Chwalcie i błogosławcie Pana, i czyńcie Mu dzięki,
i służcie Mu z wielką pokorą.

Leopold Staff (przeł.), Kwiatki św. Franciszka z Asyżu; PAX, Warszawa 1994, s. 19 ISBN 83-2111-123-8 ()

Image left



-Scena pierwsza - mówi o tym, jak skromny mieszkaniec Asyżu kładzie swoją szatę pod nogi Św. Franciszka - wyrażając w ten sposób - najwyższą cześć i szacunek.

-Druga scena fresków – Franciszek oddaje swój płaszcz.

-Scena trzy – Franciszek rozmyśla i podejmuje decyzję o porzuceniu swojego zawodu, rodziny i Świata.

-Cztery – rozmowa Św. Franciszka z Krucyfiksem u Św. Damiana (plan odbudowy Kościoła).

-Scena piąta – całkowite odrzucenie dóbr materialnych i rodziny.

-Sześć – sen Papieża Innocentego III o Franciszku, który odbuduje Kościół.

-Siedem – Papież Innocenty III potwierdza Regułę i Misję Zakonu Św. Franciszka.

-Osiem – wizja wozu i Świata w płomieniach.

-Dziewięć – wizja o Mieszkańcach Niebios.

-Dziesięć – Franciszek wygania Demony z Arezzo.

-Jedenaście – rozmowa nawracająca Sułtana.

-Dwanaście – ekstaza Świętego Franciszka.

-Trzynaście – pierwsza w dziejach Stajenka w Greccio.

-Czternaście – cud dotyczący źródła, który ratuje ludzi umierających z pragnienia.

-Piętnaście – kazanie do ptaków.

-Szesnaście – śmierć Kawalera de Celana.

-Siedemnaście – kazanie przed Papieżem Honoriuszem III i Kardynałami.

-Osiemnaście – widzenie w Arles.

-Dziewiętnaście – Święty Franciszek otrzymuje Stygmaty.

-Dwadzieścia – śmierć Franciszka.

-Dwadzieścia jeden – Św. Franciszek ukazuje się Bratu Augustynowi i Biskupowi Asyżu-zawiadamia, że jest w Niebie.

-Dwadzieścia dwa – Święty umiera w Portionculi. Słynny lekarz Geronimo potwierdza autentyczność Stygmatów Świętego Franciszka. -Dwadzieścia trzy – lamentacja Klarysek.

-Dwadzieścia cztery – kanonizacja Św. Franciszka przez Grzegorza IX. Franciszek wpisany do Księgi Świętych.

-Dwadzieścia pięć – widzenie Grzegorza V.

-Dwadzieścia sześć – nagłe uzdrowienie człowieka, który wielbił Świętego Franciszka.

-Dwadzieścia siedem – nawrócenie i uzdrowienie pewnej kobiety.

-Dwadzieścia osiem – uwolnienie heretyka z więzienia.


Wiek XII – XIV to jest epoka rozkwitu kultury we Włoszech, co promieniuje na Świat. Jest to epoka sprzeczności i paradoksów. Pojawiają się wielkie nazwiska malarzy, rzeźbiarzy, poetów. Powstają uniwersytety w całej Europie. Florencja zadziwia blaskiem znakomitej organizacji miasta i słynie z arcydzieł. Jest to okres zamieszania w dziejach Kościoła Katolickiego – zwany „Niewolą Papieży w Awinionie”. A przedtem Król Francji bierze do niewoli Papieża Bonifacego VIII.

Budowle w stylu romańskim zaczynają mieć cechy gotyku. Powstają gotyckie katedry we wszystkich prawie krajach Europy. Giotto ozdabia kościoły w Asyżu, Padwie, Rzymie i Florencji-są to cykle fresków-symbolizujących życie Świętych i Chrystusa. Malarstwo i architektura współdziałają ze sobą w sposób doskonały. W tych pięknych wnętrzach rozbrzmiewa muzyka. We Włoszech i Francji wykształca się nowy styl muzyczny – „Ars Nova” (w przeciwieństwie do „Ars Antiqua”). Odkrycia nowych form muzyki polifonicznej - tworzą warunki do intensywnej współpracy wszystkich zawodów artystycznych, co w przyszłości doprowadzi do powstania opery, której kolebką jest Italia.

Coraz większą rolę odgrywają Uniwersytety. Są to: Uniwersytet Boloński (1088), Uniwersytet w Padwie (1222), Uniwersytet w Neapolu (1224), Uniwersytet w Rzymie (1303), Uniwersytet w Krakowie (1364), Katolicki Uniwersytet w Lowanium (1425). Są sytuacje-w których nauka jest bezradna. Pozostaje rola sztuki-żeby pokazać walkę Dobra ze Złem. Arcydzieła Giotta dowodzą-jak genialny malarz rozumiał swoją epokę i niepowtarzalną Misję Świętego Franciszka. Wojny i klęski żywiołowe zapisano w historii, jako sytuacje kryzysu moralnego i materialnego-kiedy trzeba szukać ratunku w sferze Ducha. Tak Giotto rozumiał życie Świętych i Chrystusa. Arcydzieło malarstwa i architektury pokazują drogę ochrony przed zagładą.

Dramatem tego stulecia była epidemia dżumy w Europie (czarna śmierć) 1348 – 1352. Jest to symbol dominacji Zła. Arcydzieła są świadectwem-że nie można się poddawać. Sztuka i nauka przynoszą narzędzia obrony przed zagładą. Europa w ciągu 300-400 lat stała się miejscem, gdzie pracowali genialni artyści i uczeni, autorzy arcydzieł we wszystkich dziedzinach: Giotto, Święty Franciszek, Dante Alighieri, Święty Tomasz z Akwinu, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, architekci Zamku i Katedry na Wawelu, Niccolo Pisano. Rozwijają się wszystkie nauki – humanistyczne, biofizyczne, technika, matematyka. Odważni podróżnicy (Marco Polo) odkrywają nowe lądy, języki, kultury. „Jesień Średniowiecza” (jak pisał prof. J. Huizinga) przekształca się w Renesans. „Pochwała Stwórcy i Stworzenia” – jak pisał Święty Franciszek, jest przesłaniem takiego sposobu myślenia, które chroni Świat przed zagładą. Zamiast wojen powinny być Przyjaźń i Braterstwo. Naszym Bratem jest Słońce i Księżyc (Siostra Luna), Naszymi Siostrami są Gwiazdy, Braćmi są Wiatr i Płomień, Siostrami Naszymi są Woda i Ziemia. Śmierć materialna – to nasza Siostra. Przed Śmiercią Duchową musimy się bronić sami.


Na zakończenie cytaty:

„Panie, uczyń mnie narzędziem Twojego Pokoju.” (Święty Franciszek Fioretti)
„Czym że są słudzy Boży, jak nie Sztukmistrzami, których zadaniem jest podnosić serca ludzkie i budować w nich radość duchową.” (Święty Franciszek Fioretti - tłum. wg. R. Brandstaettera)
„Święty Franciszek (…) - Niesie pokój ogromny lasów, zwierząt ludzi.” (K. K. Baczyński 1921-1944)
„Encyklika Laudate Si” - Papież Franciszek (1936-2025)




Bibliografia:

Assisi (Assise)-Casa Editrice Francescana, Assisi (1986)
Fioretti-S. Francesco-Casa Editrice Francescana
Fonti-S. Francesco-Casa Editrice Francescana
Giotto-Luciano Bellosi-Casa Editrice Francescana/Scala Firenze
Kroniki Assyżu-Roman Brandstaetter-Książnica Atlas Wrocław (1947)
Poezje-Krzysztof Kamil Baczyński-Wydawnictwo Olesiejuk/Dressler Dublin (2019)
Laudato si' mi' Signore. Il Cantico delle Creature: introduzione e commento spirituale, Carlo Paolazzi (2024)
Lettura degli "Scritti" di Francesco d'Assisi, Carlo Paolazzi, Edizioni Biblioteca Francescana (2009)
Notre-Dame de Paris - la renovatio spirituelle - Laurent Ulrich (La Fabrique de Notre-Dame, nr. 1-7), Paris (2019-2025)



Artykuł napisany przez Ludwikę Malewską-Mostowicz i Apolonię Róg, Warszawa dnia 1 maja 2025 roku.




Copyright by Ludwika Malewska-Mostowicz
[Aktualizacja: 10 maja 2025r.]

Adres e-mail: lpm@kki.net.pl skrzynka  


[Strona główna | Informacja o Laboratorium | Teksty]